fitness3

Motion din väg till hälsa med Ayurveda

Ayurvediska healers rekommenderar motion på daglig basis för god hälsa och livslängd. Den ayurvediska inställning till motion fokuserar inte bara på de fysiska fördelarna motion förmedlar, men också på dess positiva inflytande på sinne, hjärta, sinnen och ande när anpassade för att passa individuella behov av balans.
Den ayurvediska metoden för att utöva syftar till följande fysiska fördelar:

· Förstärkt cirkulation · Förstärkt energi, styrka och vitalitet · Förstärkt flexibilitet och samordning · Bra hållning · Ökad förmåga att andas djupare, infundera mer prana i systemet · En känsla av lätthet i kroppen · Tonas muskler och kropp · Ökad effektivitet i matsmältningssystemet och en balanserad aptit och ämnesomsättning · Ökad effektivitet i att eliminera gifter från kroppen

Den ayurvediska inställning till motion syftar också till följande fördelar för sinne, hjärta och ande:

· Förbättrad mental vakenhet och smidighet · Förstärkt mental styrka · Förstärkt fokus och förmåga att koncentrera · Avkänning av emotionell equilibrium · Förstärkt självkänsla och respekt för sin kropp · Självkännedom · Förbättrad förmåga att hantera stress · Frihet av anden

Allmänna ayurvediska motion riktlinjer

Motion gjort till den grad av obehag tenderar att vara kontraproduktivt. När du arbetar ut till den punkt där du är öm, utmattad och ansträngande att andas normalt, är din kropp genererar fria radikaler, som har varit inblandade i sjukdom och för tidigt åldrande. Överdriven fri radikal uppbyggnad i kroppen tenderar att sänka naturlig immunitet. Dessutom, när du arbetar din kropp så hårt att du måste ta en ledig dag för att vila den efter var tredje dag av motion, du ökar slitage. Över-utövar kan störa din ämnesomsättning också, sakta ner det.

För att få fördelarna från motion utan biverkningarna, motion bara så länge du kan andas normalt genom näsan. När du börjar känna dig själv trycka utanför din zon av komfort, sakta ner och gå tills du kan återuppta igen utan att anstränga. Med tiden, som din kropp acklimatiserar sig till ditt nya sätt att träna, kommer du att kunna utöva längre i komfort. Betala heed till din kropp och det kommer att guida dig mot din optimala träningstyp och nivå.

De ayurvediska texter beskriver begreppet balaardh-använda halva din styrka eller kapacitet-när du tränar. Till exempel, om du kan köra en 4-minuters mil, skulle du göra det i 8 minuter med hjälp av begreppet balaardh. Som du behålla träningsprogram, din kapacitet kommer att öka, så att 50% 3 månader ner linjen kommer att vara större än de 50% du gör idag.

När gjort på detta sätt, kommer du att kunna njuta av motion och du kommer att stanna med det längre, och du kommer inte ha utbrändhet eller skador som ofta kommer med att träna tills du släpper. När träningen görs inom din komfortzon, är det också närande till ditt hjärta och känslor och förbättrar din känsla av övergripande välbefinnande.

Motionera tidigt på morgonen. När du tränar på morgonen, motion hjälper höja energinivåer för dagen och främjar mer vilsam sömn på natten. Om du tränar på kvällen kan du ha svårt att slå dig ner för att sova.

Träna inte på helt tom mage eller strax efter en hel måltid. Ät något lätt, till exempel en liten portion stuvad frukt, ca 15 minuter innan du tränar. Om du har ätit en hel måltid, vänta minst tre timmar innan du arbetar ut, för att undvika att avleda kroppens fokus från att smälta måltiden och assimilera näringsämnen.

Titta inte på motion bara som medel till ett annat mål som att uppnå en idealisk vikt eller att kunna tävla i en atletisk händelse. Motion eftersom det i sig är en hälsogivande verksamhet när det görs på rätt sätt.

När du tränar, fokusera på din andning och den verksamhet du är engagerad i, istället för att söka avledning i form av TV eller en tidning. Din positiva uppmärksamhet på din work-out kommer att lägga till de terapeutiska fördelarna med träningsprogrammet.

För att öka cirkulationen och eliminering av toxiner, ayurvediska healers rekommenderar att motion föregås av abhyanga, den ayurvediska varm olja självmassage.

Anpassa typ av övning genom Dosha

Ayurveda beskriver tre psykofysiologiska principer eller doshas-Vata, Pitta och Kapha-som bestämmer vår konstitution och personligheter. Ayurvediska healers rekommenderar att du väljer vilken typ av träning du gör, liksom dess intensitet och varaktighet, baserat på din dominerande dosha och dina individuella behov av balans.

About the Author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts